Dokumentärtips : Blackfish

Nu tänkte jag tipsa er om en dokumentär som jag såg tidigare i veckan. Blackfish, som kom ut 2013.
 
Blackfish fokuserar på havsdäggdjurs parken Sea World och späckhuggarna som lever där i trånga vattenburar för vårt nöje. De dresseras för att kunna uppträda under shower för hundratals människor. Jag fick se hur fantastiska dessa djur är efter alla gånger jag har hört hur farliga de ska vara.
 
De belyser också hur Sea World har mörklagt olyckorna och dödsfallen som har skett, och hur personalen ljuger för besökarna om varför fenorna är böjda eller att späckhuggarna lever längre hos dem än vad de gör ute i det vilda. Ett stort fokus är det kring Dawn Brancheau dödsfall som var en av Sea Worlds bästa tränare. Visste ni att det ALDRIG har hänt någon olycka/attack utanför fångenskap? En späckhuggare är van vid att simma ungefär sexton mil per dag så förstå hur klaustrofobiskt det måste vara för dem att ha det lilla utrymme som de har i glasburarna på Sea World. Vilken stress de dagligen utsetts för. Inte konstigt att de i vissa fall har blivit galna. Det hade vi också blivit.
 
En otroligt bra, ont i hjärtat och viktig dokumentär som jag tycker att ni alla ska ta och se nu! Den finns på Netflix. Trailern kan ni se här.