Hur jag redigerar mina bilder till Instagram

Nu tänkte jag ta och visa er hur jag redigerar mina bilder till min Instagram. Jag använder främst appen VSCO. Här har ni före- och efterbild, valde en bild på mina katter som exempel eftersom att jag saknar dem så mycket nu när jag inte fått träffa dem på några veckor.
 
Det första jag gör är att lägga på ett filter. Använder nästan alltid filtret S2 som jag har köpt till för några tiokronor. Ibland händer det att jag använder HB1, HB2 eller C1 också men det är inte ofta. Drar nästan aldrig ner opaciteten på filtret heller. Tycker det blir finast så. När jag lagt på mitt filter höjer jag ljusstyrkan i bilden. Denna bild var redan väldigt ljus och behövde därför inte så mycket extra ljusstyrka.
Därefter drar jag upp kontrasten och klarheten i bilden. Brukar vara försiktig med att dra upp klarheten då det lätt kan se konstgjort ut enligt mig. Oftast hamnar den på plus ett eller två.
Skärpan är jag däremot lite mer generös med och så drar jag upp mättnaden lite.
Slutligen drar jag upp highligts save rejält för att få en mjukare ton i bilden och drar ner på värmen så att den ska få en kallare ton. Gult tonade bilder ser inte snyggt ut i feedet.
Nu går jag över till lite efter redigering i Instagram. Är ganska generös med att dra på LUX och mer ljusstyrka.
Mättnaden drar jag upp ytterligare lite mer och drar också ner temperaturen för att göra bilden ännu kallare.
Det sista jag gör är att reglera Högdagar. I detta fall drog jag upp det men ibland behövs den regleras nedåt. Sen är bilden färdig för att publiceras på min Instagram!
Om någon har missat det heter jag smultronbarn på Instagram. KLICKA HÄR, så kommer ni dit!
 
 
 
 
 
 
Sandra

Jättefina bilder! Och så sjukt vackra katter!