Tre kärleksromaner jag tycker om

Himlen börjar här skriven av Jandy Nelson (orginaltitel; The Sky is Everywhere.)
Denna kärleksroman handlar om sjuttonåriga Lennie som nyligen förlorat sin syster Bailey i en hjärtattack. Hon bor i ett hus med en vacker trädgård med sin mormor och morbror. När hon återvänder till skolan pratar alla om en ny kille, Joe Fontaine. Alla möjliga historier om vem han är viskas det runt om. Samtidigt som hon försöker att hantera den otroliga sorgen av att ha förlorat sin syster så upplever hon för allra första gången förälskelse. En sådan förälskelse som gör en galen. Redan första gången hon får syn på Joe Fontaine, första gången de utbyter ord känner hon den första glöden av förälskelse. Men såklart som alltid kommer saker i vägen, som att hon inleder någon slags relation med hennes döda systers pojkvän. Hur länge ska hon kunna hålla det hemligt för Joe? Här och var i boken finns  små handskrivna texter där Lennie och Bailey skrivit till varandra och som Lennie själv skrivit. En himlans fin kärleksroman som jag sträckläste.
"Då är jag väl galen då."
"Åh, jag vill också vara galen."
Allt det där jag sa till dig var sant av Amanda Svensson
Boken handlar om, hon. Hon tilldelas egentligen aldrig något namn. Hennes pojkvän kallar henne Lilja Brik, Vivianne och Sylvia efter kända kvinnor i litteraturhistorien. Annars nämns hon bara som "jag". Hon har precis anlänt på en skrivarskola ute på folkhögskolan på den skånska landsbygden. Det handlar om en destruktiv kärlekshistoria, om hur svårt det kan vara att bryta från ett dysfunktionellt förhållande när en inte har någon annan där. Men en dag träffar hon Ilse, eller Anne Bonny som hon hellre vill bli kallad. "Anne Bonny" får mer fart på "Mary Read" som "Anne" kallar henne. Detta gör inte hennes pojkvän poeten så glad. Han blir vansinnig. Svartsjuk. Amanda Svensson använder alla ord så bra och jag blev riktigt uppslukad av denna kärleksroman. Den var också otroligt jobbig att läsa vissa stunder och då fick den läggas bort på nattduksbordet ett tag till jag kunde ta upp den igen. 
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius.
Åh bara titeln får det att värka i hjärtat. Jag må aldrig ha haft ett seriöst förhållande men det betyder inte att jag haft dem där starka, jobbiga och fina känslorna för någon. Har läst denna bok flera gånger under olika perioder av mitt liv. Tror jag tyckte om den som allra bäst när jag läste den när jag gick i högstadiet. Antagligen för att jag var närmare i ålder med karaktärerna då. (Tror de ska vara femton om jag inte misstar mig?) Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket är en kort kärleksroman, snarare i samma längd som en novell och den lästes ut på mindre än en timme. Älskar uppbyggnaden av de små korta styckena och hur mycket det känns när jag slukar orden i boken. Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket handlar om Morris och Betty. Om hur det är att vara nykär och lära känna personen i förhållandet. Men hur lätt allt kan falla sönder. En fin kort liten kärleksroman fylld med känslor.
"Är du rädd för att du kommer att ha ett tråkigt jobb där du måste träffa samma tråkiga människor varje dag och dricka pulverkaffe?"
"Jag är mer rädd för att jag kommer att glömma bort känslorna jag har nu."
annamariaa

Jag måste läsa "Allt det där jag sa till dig var sant". Värkar jätte bra. Tack för tipset, kram <33