Kulturtisdag : Martina Haag Det är något som inte stämmer

Tror inte många har missat Martina Haags roman det är något som inte stämmer som kom ut hösten tvåtusenfemton. I höstas läste jag den själv och jag blev helt gripen! Martina Haag skriver med ett otroligt vackert språk som fångar en totalt. Det kändes som att jag var hon och jag kände det hon kände när jag läste boken. Älskar också hur boken är uppbyggd på korta kapitel (vilket också blir "farligt" i och med att jag alltid tänkte "bara ett kapitel till" sen var boken helt plötsligt slut.)
Boken är hjärtskärande skriven och handlar om Martina och Eriks Haags skilsmässa ur hennes perspektiv. Kände med henne så mycket och fick så svårt att se Erik och Lotta tillsammans i Historieätarna efter jag läst boken, när en verkligen visste vad dem gjort. För mig var den relaterar på ett vis. Martina må vara trettiotre år äldre än mig och jag må aldrig ha varit i ett seriöst förhållande. Däremot har jag varit olyckligt kär och jag tänker på något sätt att vara olyckligt kär är ju ändå samma känslor även om det säkerligen är en mycket mer brutalt värre sorg när en varit tillsammans med personen i många år och har barn ihop, så naiv är jag inte.
 
Detta är väl bland den mest kända delen från boken? Känns som just denna har varit med överallt när folk har recenserat boken att de läser den. Nu fick det vara med här också. Just eftersom att jag själv använde mig av detta (innan boken kom ut) när jag var sjutton år och försökte komma över någon.
Grät flera gånger när jag läste boken för hon har bildat upp hennes smärta på ett så himla verkligt sätt. Hon skriver så utlämnande, håller inget tillbaka, inget dolt.
Den handlar om desperationen att klänga kvar vid det sista lilla hoppet att allt ska bli som "vanligt" igen. En otroligt bra bok som jag tycker att alla borde läsa!
Boken får fyra av fem från mig. Avdraget poäng på grund av att jag stundtals tyckte att delarna från Ráhnukka blev lite ointressanta.
AngelicasVärld

Jag läste den när den kom ut å kunde inte lägga ifrån mig den...så jag sträckläste ger den som du 4 av 5 !

Svar: Ja den är verkligen så himla gripande!!
Emelie Westlander

Cissi

Varit så sugen på att läsa den, men inte riktigt funnit tiden i all kurslitteratur än..

Svar: Åh förstår det! Men tycker verkligen du borde försöka klämma in fem minuter här och var för att få läsa en fantastisk bok!!
Emelie Westlander