Take care of your hair

Tänkte göra ett litet inlägg om hur jag tar hand om mitt hår och vilka produkter jag använder. (och lite tips till er också förstås.) Häng på!
Mitt schampo och balsam köper jag på The Body Shop. Använder det som är för färgat hår. Det luktar ljuvligt(!!) och kostar ungefär en hundralapp per flaska.
Eftersom att jag har blonderat mitt hår använder jag även ett silverbalsam. Mitt kommer från Kevin Murphy, det är verkligen suveränt! Det kostar runt tvåhundrafemtio kronor beroende på vart en köper det, så en får slanta upp lite stålar men det är otroligt drygt och räcker länge! Använder detta var tredje tvätt, främst på längderna men även lite i hårbotten (försöker undvika utväxten eftersom att jag är naturligt brunett.)
Denna inpackning från Sachajuan gör mitt hår silkeslent!! Använder det vid varje hårtvätt och låter det vara i runt tio minuter. Kostar strax under hundrafemtio kronor.
Dessa använder jag efter varje hårtvätt. Först när jag handukstorkat håret har jag i serumet (eller vad det nu exakt är för något) i längderna på håret. Det ska hjälpa för att reparera hårstrån och skydda mot värme och annat bra. Kostar ungefär hundrafemtio kronor och är otroligt drygt! Har haft denna flaska i snart tre år. När håret torkat lite till använder jag en hårolja från orofluido (det är egentligen mammas som jag snor av, schhh säg inget.) Den luktar så himla gott och gör mitt hår så himla mjukt!! Priset varierar från allt från nittio kronor till hundrasextio beroende på vart du köper flaskan.
 
Alla andra sätt jag tar hand om mitt hår (och tips till er):
❀ Tvätta inte håret för ofta då det sliter på håret och torkar ut hårbotten. Däremot är det inte heller bra att tvätta för sällan då det täpper igen hårsäckarna. Jag tvättar mitt hår två gånger i veckan.
❀ Försök att undvika att borsta håret när det är blött. Jag själv måste höra det för att få till min bena. Men då är det viktigt att en använder en bredtandad kam eller en tangle teaser. 
❀ Använd en bra borste för ditt hår. Svinborsten är väldigt bra och skonsam mot håret! Har använt den tidigare tills den försvann och i dagsläget använder jag en tangle teaser eller en bredtandad kam.
❀ Använd inte hårsnoddar som har ett metallspänne på då det sliter på håret. Hårsnoddar utan finns att köpa på t.ex BikBok och Åhléns.
❀ Tänk på att inte alltid ha håret uppsatt. Det måste få "vila" och vara utsläppt också.
❀ När du sover är det däremot bra att ha håret uppsatt. Förslagsvis i flätor eller en låg lös toffs. Annars slits ditt hår mer beroende på vilken sida du sover mest på eller när du rullar runt i håret. Det slits också lättare när du sover om du har långt hår så då är det extra viktigt att tänka på att sova med uppsatt hår.
 
emeliesandelia.se

Så bra tips! :)