Den fantastiska lilla menskoppen

Har använt menskoppen i åtta månader nu och tänkte att det var på tiden att jag delade med mig av hur jag har trivts med den.
Lite saker att tänka på:
- Menskoppen blir i längden mycket billigare. En menskopp kostar i genomsnitt trehundra kronor och ett paket tamponger eller bindor brukar kosta runt tre stycken tior. Så på mindre än ett år har du tjänat in på det.
- Det finns olika storlekar så mitt tips är att fylla i denna enkät så kommer du få ett mail med råd om vilken storlek du bör beställa hem.
- KLIPP INTE AV DEN LILLA PIGGEN. Sätt in menskoppen först och känn av hur mycket av den du behöver kapa eller om du ens kommer att behöva göra det.
- De två första mensperioderna du använder den bör du tömma koppen var fjärde timme så att du lär dig hur ofta du kommer att behöva byta och tekniken med att sätta in och ta ut den.
- Tvätta alltid händerna noga innan du sätter in och tar ut menskoppen.
- Menskoppen ska inte sitta lika långt in som en tampong.
- Du ska inte känna att menskoppen sitter i, skaver det eller känns obekvämt så sitter den fel.
 
Sätta in menskoppen:
- Skölj av menskoppen med kallt vatten för att den så lätt som möjligt ska glida in. 
- Vik ihop menskoppen på det sättet som passar dig bäst. Bara att bildgoogla eller kolla youtube videos om du vill veta hur du ska gå till väga och testa dig fram. (Det är lättast att få in den när du sitter ner på toaletten.)
- Vicka menskoppen lite fram och tillbaka för att släppa in luft så att den öppnar sig.
 
Tömma och ta ut menskoppen:
- Vad jag brukar göra är att stoppa in pekfingret och trycka mot sidan av menskoppen så att jag hör ett pysande ljud så att extra luft kommer ut.
- Försök att klämma ihop koppen och vrid den lite åt höger eller vänster. Vicka sedan på koppen och dra ut den.
- Häll ner mensblodet i toaletten och skölj av koppen i kallt vatten.
- Ska du inte använda den igen kokar du den i ungefär fem minuter i en kastrull för att döda bakterierna.
 
 
Så vad tycker jag? Jag tycker att menskoppen är helt toppen. Jätteskönt att inte behöva tömma den lika ofta som jag behövde byta tampong och att kunna bada utan att behöva oroa sig för om det blöder igenom eller att behöva tömma den när jag har badat klart. Behöver inte längre lägga pengar på att köpa tamponger vilket kan vara typ det tråkigaste någonsin att köpa. Har fått in tekniken med att sätta in och ta ut den (lärde mig tekniken efter 2-3 mensperioder ungefär) så inget krångel på den fronten. Slipper stoppa in något i min slida som är gjort av blekt bomull och som dessutom kan innehålla kemikalier som uppstår i blekningsprocessen. Kan inte komma på något som jag tycker är negativt med menskoppen och kan verkligen rekommendera den starkt till all fittbärare där ute.
Elvira

GRYMT inlägg!! Heja menskoppen, och hejja oss brudar så vågar skriva om det!! :D