En fråga om att komma ut

Hejsan fina juniflickan! Har besökt din blogg ett längre tag nu och tycker verkligen den är jätte bra, Jag har ett intresse för både tjejer och killar och är där med bisexuell. Detta är något som är jätte jobbigt för mig då jag känner mig väldigt osäker i detta. Jag har inte berättats om detta för någon annan en min familj och jag undrar om du har några tips om hur jag kan komma ut på bästa sätt. Vad är din läggning, har du några erfarenheter av detta. Jag vänder mig till dig angående detta för jag har inte så många andra att vända mig till. Om du vill vara anonym får du väldigt gärna svara till min meiladress annars svara här på bloggen. 
Tack på förhand, skulle betyda så mycket om du svarade på detta. 
Med kärlek- Anna
 
Hej Anna!
Först och främst tack så jättemycket!! Nu till din fråga. Tyvärr har jag inga egna erfarenheter av detta själv då jag själv är heterosexuell så jag kan då bara försöka att förstå hur jobbigt detta måste vara för dig eftersom att jag själv aldrig har varit i den situationen. Har däremot flera i min närhet som är bisexuella och homosexuella men de har inte gjort så stor sak av det när de har berättat för sin familj. De har berättat det vid något tillfälle när de har varit med sin familj och inte samlat dem för att det har något att berätta. När det har berättat det för mig har de bara sagt det rakt ut när vi har umgåtts helt kravlöst. Ingen har blivit dåligt bemött när de har berättat. En annan person jag känner har inte heller ens berättat för sina föräldrar. Inte för att hen är rädd för deras reaktion utan för att hen tycker helt enkelt inte att det ska behöva vara en så stor sak och tänker att den kan berätta det om hens föräldrar skulle fråga. Men ditt "problem" är väl nu hur du ska komma ut för resten av omvärlden. Har väl egentligen inte något riktigt konkret tips till dig, och tyvärr finns det ett förtryck mot folk som inte följer samhällets normer, men jag är helt övertygad om att dina vänner kommer att älska dig precis lika mycket oavsett din sexuella läggning och angående andra personer som du inte har någon större kontakt så behöver du inte direkt "komma ut ur garderoben" (som folk brukar uttrycka det) för dem. Det är inte direkt som jag springer runt på gatorna och går fram till personer jag halvkänner och säger att jag är heterosexuell. Det gör nog inte direkt några andra heller oavsett sin sexuella läggning. Det behöver inte göras till en så stor grej att komma ut, att vara bisexuell eller homosexuell är precis lika normalt som att vara heterosexuell (vilket du förstås är medveten om.) Berätta det för dina andra närmaste när du känner dig redo helt enkelt, känn ingen press över det och försök att inte oroa dig över reaktionerna du kommer få. För reagerar det på ett negativt sätt är de inga att ha och jag är säker på att de kommer att reagera på bästa sätt. Hoppas att detta hjälpte dig på något sätt och att det inte var allt för luddigt och för mycket prata runt på ämnet.
Lycka till! Kram Emelie.
Q/A